COMMON SERVICE CENTRE

เค•เคฎเคฐ เคœเคจ เคธुเคตिเคงा เค•ेंเคฆ्เคฐ เค•เคŸिเคฏा เค•เคฎ्เคฎू เคถाเคนเคœเคนाँเคชुเคฐ เค‰เคค्เคคเคฐ เคช्เคฐเคฆेเคถ เคญाเคฐเคค

เคจिเคฏเคฐ เคจूเคฐी เคœเคฎा เคฎเคธ्เคœिเคฆ E-MAIL- sherjsk.khan@outlook.com
WELCOME TO KAMAR JAN SUVIDHA KENDRA

เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ เคฏोเคœเคจ PMJAY (เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा ABY) เค•ी เคชूเคฐ्เคฃ เคœाเคจเค•ाเคฐी เค…เคญी เคœाเคจे


เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ เคฏोเคœเคจ PMJAY (เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा ABY) เค•ी เคชूเคฐ्เคฃ เคœाเคจเค•ाเคฐी เค…เคญी เคช्เคฐाเคช्เคค เค•เคฐें 

 เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคชूเคฐ्เคฃ เคฐूเคช เคธे เคถुเคฐू เค•เคฐ เคšुเค•ी เคนै. ABY เค•ो เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ เคฏोเคœเคจा (PM-JAY) เคญी เค•เคนा เคœाเคคा เคนै. เคฏเคน เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคนेเคฒ्เคฅ เค‡ंเคถ्เคฏोเคฐेंเคธ เคธ्เค•ीเคฎ เคนै. PM-JAY เค•े เคคเคนเคค เคฆेเคถ เค•े 10 เค•เคฐोเคก़ เคชเคฐिเคตाเคฐों เค•ो เคธाเคฒाเคจा 5 เคฒाเค– เคฐुเคชเคฏे เค•ा เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฌीเคฎा เคฎिเคฒेเค—ा
เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•ा เคตिเคตเคฐเคฃ
เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคจเคฐेंเคฆ्เคฐ เคฎोเคฆी เคจे 'เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ' เคฏोเคœเคจा (เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा เคฏाเคจी ABY) เค•ी เค˜ोเคทเคฃा เค•ी เคนै. เค‡เคธे เคชंเคกिเคค เคฆीเคจ เคฆเคฏाเคฒ เค‰เคชाเคง्เคฏाเคฏ เค•ी เคœเคฏंเคคी เคชเคฐ 25 เคธिเคคंเคฌเคฐ เคธे เคฆेเคถเคญเคฐ เคฎें เคฒाเค—ू เค•เคฐ เคฆिเคฏा เค—เคฏा เคนैเคธเคฐเค•ाเคฐ ABY เค•े เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เค—เคฐीเคฌ, เค‰เคชेเค•्เคทिเคค เคชเคฐिเคตाเคฐ เค”เคฐ เคถเคนเคฐी เค—เคฐीเคฌ เคฒोเค—ों เค•े เคชเคฐिเคตाเคฐों เค•ो เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฌीเคฎा เค‰เคชเคฒเคฌ्เคง เค•เคฐाเคจा เคšाเคนเคคी เคนैเคธाเคฎाเคœिเค•-เค†เคฐ्เคฅिเค• เคœाเคคि เคœเคจเค—เคฃเคจा (SECC) 2011 เค•े เคนिเคธाเคฌ เคธे เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค‡เคฒाเค•े เค•े 8 เค•เคฐोเฅœ เคชเคฐिเคตाเคฐ เค”เคฐ เคถเคนเคฐी เค‡เคฒाเค•े เค•े 2.5 เค•เคฐोเคก़ เคชเคฐिเคตाเคฐ เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•े เคฆाเคฏเคฐे เคฎें เค†เคฏेंเค—े. เค‡เคธ เคคเคฐเคน PM-JAY เค•े เคฆाเคฏเคฐे เคฎें 50 เค•เคฐोเฅœ เคฒोเค— เค†เคंเค—ेเค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคนเคฐ เคชเคฐिเคตाเคฐ เค•ो เคธाเคฒाเคจा เคชांเคš เคฒाเค– เคฐुเคชเคฏे เค•ा เคฎेเคกिเค•เคฒ เค‡ंเคถ्เคฏोเคฐेंเคธ เคฎिเคฒेเค—ा. เคธाเคฒ 2008 เคฎें เคฏूเคชीเค เคธเคฐเค•ाเคฐ เคฆ्เคตाเคฐा เคฒांเคš เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฌीเคฎा เคฏोเคœเคจा เค•ो เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (PM-JAY) เคฎें เคคเคฌเคฆीเคฒ เค•เคฐเคฆिเคฏा เค—เคฏा เคนै
  • เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ เคฏोเคœเคจ PMJAY (เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा ABY) เค•े เคฆाเคฏเคฐे เคฎें เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค‡เคฒाเค•े เค•े เคฒเค—เคญเค— 8 เค•เคฐोเฅœ เคชเคฐिเคตाเคฐ เค†เคคे เคนै
  • เคถเคนเคฐी เค‡เคฒाเค•े เค•े 2.5 เค•เคฐोเคก़ เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ เคฏोเคœเคจ PMJAY (เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा ABY) เค•े เคฆाเคฏเคฐे เคฎें เค†เคคे เคนै
  • เค†เคฐ्เคฅिเค• เคเคตं เคธाเคฎाเคœिเค• เคœเคจเค—เคฃเคจ (SECC) เค•े เค†ंเค•เฅœों เค•े เคนिเคธाเคฌ เคธे เคช्เคฐเคงाเคจเคฎंเคค्เคฐी เคœเคจ เค†เคฐोเค—्เคฏ เคฏोเคœเคจ PMJAY (เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा ABY) เคฎें เคฒोเค—ों เค•ो เคฎेเคกिเค•เคฒ เค‡ंเคถ्เคฏोเคฐेंเคธ เคฎिเคฒेเค—ा.
เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (PM-JAY) เค•िเคธे เคฎिเคฒेเค—ा
เคธเคฐเค•ाเคฐ เค•ी เค•ोเคถिเคถ เคฏเคน เคนै เค•ि เคฎเคนिเคฒा, เคฌเคš्เคšे เค”เคฐ เคธीเคจिเคฏเคฐ เคธिเคŸीเคœเคจ เค•ो ABY เคฎें เค–ाเคธ เคคौเคฐ เคชเคฐ เคถाเคฎिเคฒ เค•िเคฏा เคœाเคฏ. เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคจे เค•े เคฒिเค เคชเคฐिเคตाเคฐ เค•े เค†เค•ाเคฐ เค”เคฐ เค‰เคฎ्เคฐ เค•ा เค•ोเคˆ เคฌंเคงเคจ เคจเคนीं เคนैเคธเคฐเค•ाเคฐी เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เค”เคฐ เคชैเคจเคฒ เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•े เคฒाเคญाเคฐ्เคฅिเคฏों เค•ा เค•ैเคถเคฒेเคธ/เคชेเคชเคฐเคฒेเคธ เค‡เคฒाเคœ เคนो เคธเค•ेเค—ा.
เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (PM-JAY) เคฎें เคฒाเคญाเคฐ्เคฅी เค•ी เคชเคค्เคฐเคคा 
SECC เค•े เค†ंเค•เฅœों เค•े เคนिเคธाเคฌ เคธे เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคฒोเค—ों เค•ो เคฎेเคกिเค•เคฒ เค‡ंเคถ्เคฏोเคฐेंเคธ เคฎिเคฒ เคฐเคนा เคนै. SECC เค•े เค†ंเค•เฅœों เค•े เคนिเคธाเคฌ เคธे เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค‡เคฒाเค•े เค•ी เค†เคฌाเคฆी เคฎें D1, D2, D3, D4, D5 เค”เคฐ D7 เค•ैเคŸेเค—เคฐी เค•े เคฒोเค— เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เค•िเคฏे เค—เค เคนैं เคถเคนเคฐी เค‡เคฒाเค•े เคฎें 11 เคชूเคฐ्เคต เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคชेเคถे/เค•ाเคฎเค•ाเคœ เค•े เคนिเคธाเคฌ เคธे เคฒोเค— เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนो เคธเค•เคคे เคนैं. เคฐाเคœ्เคฏों เคฎें เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฌीเคฎा เคฏोเคœเคจा เคฎें เคชเคนเคฒे เคธे เคถाเคฎिเคฒ เคฒोเค— เค–ुเคฆ เคนी เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนो เค—เค เคนैं
เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค‡เคฒाเค•े เค•े เคฒिเค เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคจे เค•े เคฒिเค เคชाเคค्เคฐเคคा เคนै
  • เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค‡เคฒाเค•े เคฎें เค•เคš्เคšा เคฎเค•ाเคจ, เคชเคฐिเคตाเคฐ เค•ी เคฎुเค–िเคฏा เคฎเคนिเคฒा เคนो, เคชเคฐिเคตाเคฐ เคฎें เค•ोเคˆ เคฆिเคต्เคฏांเค— เคนो, เค…เคจुเคธूเคšिเคค เคœाเคคि/เคœเคจเคœाเคคि เคธे เคนों เค”เคฐ เคญूเคฎिเคนीเคจ เคต्เคฏเค•्เคคि/เคฆिเคนाเฅœी เคฎเคœเคฆूเคฐ
  • เค‡เคธเค•े เค…เคฒाเคตा เค—्เคฐाเคฎीเคฃ เค‡เคฒाเค•े เค•े เคฌेเค˜เคฐ เคต्เคฏเค•्เคคि, เคจिเคฐाเคถ्เคฐिเคค, เคฆाเคจ เคฏा เคญीเค– เคฎांเค—เคจे เคตाเคฒे, เค†เคฆिเคตाเคธी เค”เคฐ เฅ˜ाเคจूเคจी เคฐूเคช เคธे เคฎुเค•्เคค เคฌंเคงुเค†, เคชเคฐिเคตाเคฐ เคฎें เค•ोเคˆ เคต्เคฏเคธ्เค• (16-59 เคธाเคฒ) เค•ा เคจเคนीं เคนोเคจा เค†เคฆि เค•ो เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เค•िเคฏा เค—เคฏा เคนै .
เคถเคนเคฐी เค‡เคฒाเค•े เค•े เคฒिเค เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนोเคจे เค•े เคฒिเค เคชाเคค्เคฐเคคा เคนै
  • เค•ंเคธ्เคŸ्เคฐเค•्เคถเคจ เคธाเคˆเคŸ เคชเคฐ เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เคตाเคฒे เคฎเคœเคฆूเคฐ, เคช्เคฒंเคฌเคฐ, เคฐाเคœเคฎिเคธ्เคค्เคฐी, เคฎเคœเคฆूเคฐ, เคชेंเคŸเคฐ, เคตेเคฒ्เคกเคฐ, เคธिเค•्เคฏोเคฐिเคŸी เค—ाเคฐ्เคก, เค•ुเคฒी เค”เคฐ เคญाเคฐ เคขोเคจे เคตाเคฒे เค…เคจ्เคฏ เค•ाเคฎเค•ाเคœी เคต्เคฏเค•्เคคि
  • เคญिเค–ाเคฐी, เค•ूเฅœा เคฌीเคจเคจे เคตाเคฒे, เค˜เคฐेเคฒू เค•ाเคฎเค•ाเคœ เค•เคฐเคจे เคตाเคฒे, เคฐेเคนเฅœी-เคชเคŸเคฐी เคฆुเค•ाเคจเคฆाเคฐ, เคฎोเคšी, เคซेเคฐी เคตाเคฒे, เคธเฅœเค• เคชเคฐ เค•ाเคฎเค•ाเคœ เค•เคฐเคจे เคตाเคฒे เค…เคจ्เคฏ เคต्เคฏเค•्เคคि.
  • เคธ्เคตीเคชเคฐ, เคธเคซाเคˆ เค•เคฐ्เคฎी, เค˜เคฐेเคฒू เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เคตाเคฒे, เคนेंเคกीเค•्เคฐाเคซ्เคŸ เค•ा เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เคตाเคฒे เคฒोเค—, เคŸेเคฒเคฐ, เคก्เคฐाเคˆเคตเคฐ, เคฐिเค•्เคถा เคšाเคฒเค•, เคฆुเค•ाเคจ เคชเคฐ เค•ाเคฎ เค•เคฐเคจे เคตाเคฒे เคฒोเค— เค†เคฆि เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนोंเค—े.

ABY เคฎें เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคญเคฐ्เคคी เค•ी เคช्เคฐเค•्เคฐिเคฏा 
  • เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•ा เคฒाเคญाเคฐ्เคฅी เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคเคกเคฎिเคŸ เคนोเคจे เค•े เคฒिเค เค•ोเคˆ เคšाเคฐ्เคœ เคจเคนीं เคšुเค•ाเคเค—ा. เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคฆाเค–िเคฒ เคนोเคจे เคธे เคฒेเค•เคฐ เค‡เคฒाเคœ เคคเค• เค•ा เคธाเคฐा เค–เคฐ्เคš เค‡เคธ เคฏोเคœเคจा เคฎें เค•เคตเคฐ เค•िเคฏा เคœाเคฏेเค—ा.
  • เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•े เคฒाเคญ เคฎें เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคฆाเค–िเคฒ เคนोเคจे เคธे เคชเคนเคฒे เค”เคฐ เคฌाเคฆ เค•े เค–เคฐ्เคš เคญी เค•เคตเคฐ เค•िเคฏे เคœाเคฏेंเค—े.
  • เคชैเคจเคฒ เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนเคฐ เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคเค• เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคฎिเคค्เคฐ เคนोเค—ा. เคตเคน เคฎเคฐीเคœ เค•ी เคฎเคฆเคฆ เค•เคฐेเค—ा เค”เคฐ เค‰เคธे เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เค•ी เคธुเคตिเคงाเคं เคฆिเคฒाเคจे เคฎें เคฎเคฆเคฆ เค•เคฐेเค—ा.
  • เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคเค• เคนेเคฒ्เคช เคกेเคธ्เค• เคญी เคนोเค—ा เคœो เคฆเคธ्เคคाเคตेเคœ เคšेเค• เค•เคฐเคจे, เคธ्เค•ीเคฎ เคฎें เคจाเคฎांเค•เคจ เค•े เคฒिเค เคตेเคฐिเคซिเค•ेเคถเคจ เคฎें เคฎเคฆเคฆ เค•เคฐेเค—ा.
  • เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคต्เคฏเค•्เคคि เคฆेเคถ เค•े เค•िเคธी เคญी เคธเคฐเค•ाเคฐी/เคชैเคจเคฒ เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคจिเคœी เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เค‡เคฒाเคœ เค•เคฐा เคธเค•ेเค—ा.

เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•ी เคœाเคจเค•ाเคฐी 
เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เคคเค•เคฐीเคฌเคจ เคนเคฐ เคฌीเคฎाเคฐी เค•े เคฒिเค เคšिเค•िเคค्เคธा เค”เคฐ เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคฆाเค–िเคฒ เคนोเคจे เค•ा เค–เคฐ्เคš เค•เคตเคฐ เคนै. เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฎंเคค्เคฐाเคฒเคฏ เคจे เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें 1354 เคชैเค•ेเคœ เคถाเคฎिเคฒ เค•िเคฏे เคนैं. เค‡เคธเคฎें เค•ोเคฐोเคจเคฐी เคฌाเคฏเคชाเคธ, เค˜ुเคŸเคจा เคฌเคฆเคฒเคจा เค”เคฐ เคธ्เคŸंเคŸ เคกाเคฒเคจे เคœैเคธे เค‡เคฒाเคœ เคถाเคฎिเคฒ เคนैं


เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เคฎें เค‡เคฒाเคœ เค•ा เค–เคฐ्เคš เค•ेंเคฆ्เคฐ เคธเคฐเค•ाเคฐ เค•ी เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฏोเคœเคจा (CGHS) เคธे 15-20 เคซीเคธเคฆी เค•เคฎ เคนै.
เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY) เค•ा เคฒाเคญ เคฒेเคจे เค•े เคฒिเค เค•ोเคˆ เค”เคชเคšाเคฐिเค• เคช्เคฐเค•्เคฐिเคฏा เคจเคนीं เคนै. เคเค• เคฌाเคฐ เคฏोเค—्เคฏ เคนोเคจे เคชเคฐ เค†เคช เคธीเคงे เค‡เคฒाเคœ เค•เคฐा เคธเค•เคคे เคนैं. เคธเคฐเค•ाเคฐ เคฆ्เคตाเคฐा เคšिเคจ्เคนिเคค เคชเคฐिเคตाเคฐों เค•े เคฒोเค— ABY เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคนो เคธเค•เคคे เคนैं
เค•ेंเคฆ्เคฐ เคธเคฐเค•ाเคฐ เคธเคญी เคฐाเคœ्เคฏ เคธเคฐเค•ाเคฐ เค”เคฐ เค‡เคฒाเค•े เค•ी เค…เคจ्เคฏ เคธंเคฌंเคงिเคค เคเคœेंเคธिเคฏों เค•े เคธाเคฅ ABY เค•े เคฒिเคนाเคœ เคธे เคฏोเค—्เคฏ เคชเคฐिเคตाเคฐ เค•ी เคœाเคจเค•ाเคฐी เคธाเคा เค•เคฐेเค—ी. เค‰เคธเค•े เคฌाเคฆ เค‡เคจ เคชเคฐिเคตाเคฐों เค•ो เคเค• เคจंเคฌเคฐ เคฎिเคฒेเค—ा. เคฒिเคธ्เคŸ เคฎें เคถाเคฎिเคฒ เคฒोเค— เคนी เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY ) เค•ा เคฒाเคญ เค‰เค ा เคธเค•เคคे เคนैं.
เคœिเคจ เคฒोเค—ों เค•े เคชाเคธ 28 เคซเคฐเคตเคฐी 2018 เคคเค• เคฐाเคท्เคŸ्เคฐीเคฏ เคธ्เคตाเคธ्เคฅ्เคฏ เคฌीเคฎा เคฏोเคœเคจा เค•ा เค•ाเคฐ्เคก เคนोเค—ा, เคตे เคญी เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा (ABY ) เค•ा เคฒाเคญ เค‰เค ा เคธเค•เคคे เคนैं.
เค•ौเคจ เคธे  เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคนोเค—ा เคฒाเคญाเคฐ्เคฅी เค•ा เค‡เคฒाเคœ

เคธเคญी เคธเคฐเค•ाเคฐी เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เค†เคฏुเคท्เคฎाเคจ เคญाเคฐเคค เคฏोเคœเคจा เคฒाเคญाเคฐ्เคฅी เค‡เคฒाเคœ เค•เคฐा เคธเค•เคคे เคนैं. เค‡เคธเค•े เคธाเคฅ เคนी เคธเคฐเค•ाเคฐ เค•े เคชैเคจเคฒ เคฎें เคถเคฎिเคฒ เคจिเคœी เค…เคธ्เคชเคคाเคฒ เคฎें เคญी เคฒाเคญाเคฐ्เคฅी เค‡เคฒाเคœ เค•เคฐा เคธเค•เคคे เคนैं.
เคฒाเคญाเคฐ्เคฅी เคธเคฐเค•ाเคฐ เคฆ्เคตाเคฐा ABY เค•े เคฒिเค เคœाเคฐी เคนेเคฒ्เคชเคฒाเค‡เคจ เคจंเคฌเคฐ เคชเคฐ เคญी เค•ॉเคฒ เค•เคฐ เคธเค•เคคे เคนैं:

 14555 เคฏा 1800111565

Share:

Kumbh Mela 2019 Full Information of Allahabad เค•ुเคฎ्เคญ เคฎेเคฒा เฅจเฅฆเฅงเฅฏ เค‡เคฒाเคนाเคฌाเคฆ เค•ी เคชूเคฐ्เคฃ เคœाเคจเค•ाเคฐी


Ardhkumbh Mela, Allahabad 2019

Preparations for 2019 Allahabad Kumbh Mela must be completed ahead of time, UP CM tells
Kumbha Parva is an important festival of Hindu religion, where hundreds of devotees bath in Kumbh Mela, Haridwar, Prayag, Ujjain and Nashik. In each of these places, every twelfth year and in the Prayag, there is also a semi-cocoon between two Kumbh festivals in intervals of six years. The 2013 Aquarius was in Prayag. Semi-Kumbh Mela will be organized in Prayag in 2019. According to astronomical calculations this fair starts on the day of Makar Sankranti, when the sun and moon enter into the Scorpio amount and Jupiter, Aries. This yoga of Makar Sankranti is called "Kumbh bath-yoga" and this day is considered as a special manga, because it is believed that the doors of high places from the earth are open on this day and thus this day the bath By doing so the soul gets the realization of high seasons with ease. Bathe here is considered as a paradise paradise.
Semi-quadrilateral
The word 'half' means half and so for the reason that in the interval of twelve years, the half a kumbha is held in between the full moon, ie six years after the completion of the Kumbha. The last Kumbha in Haridwar happened in 1998. Haridwar was run from January 26 to May 14, 2004, after the formation of Ardh Kumbh Mela, the state of Uttaranchal was the first such occasion. During this time, April 14, 2004, was considered the most auspicious day for the sacred bath.

Astrological significance
Whatever the mythological belief, according to astrologers, the extraordinary significance of Aquarius is connected with Jupiter's entry into the Aquarius and entering the Aries of the Sun. The position of the planets, on the banks of the Ganges flows from Haridwar, carries the water of the Ganges at the Pauri place of each and it becomes nectar in those days. That is why millions of pilgrims come here to take holy baths to purify their conscience. From the spiritual point of view, the position of the planets in the period of semi-Aquarius is excellent for concentration and meditation. Although all Hindu festivals celebrate with the same reverence and devotion , the number of tourists arriving here for the semi-Kumbh and Kumbh fair is highest.
Mythology
Two or three mythological stories are prevalent for organizing Kumbha Parva, the most famous of which is the demise of nectar drops falling from the elixir of the ocean by the demons. According to this legend, when Indra and other deities became weak due to the curse of Maharishi Durvasa, then the demons invaded the Gods and defeated them. Then all the gods went to Lord Vishnu and told him the whole story. Then Lord Vishnu, with the help of the demons, churned Kshirsagar and advised to remove the nectar. When Lord Vishnu said such a thing, the entire deity was engaged in a treaty with the demons and tried to get rid of nectar. As the emancipation of the Amrit Kumbh, Indraprutta 'Jayant' flew into the sky about the Amrit-kalash by the behest of the deities. After that, according to the order of Dainikguru Shukracharya, the demons followed Jayant to withdraw the nectar, and after heavy labor they caught Jayant in the middle of the road. Thereafter, there was an uninterrupted war for twelve days in the Dev-Demons for empowerment of Amrit kalash.

During this mutual encounter, drops of nectar dropped from four different places (Prayag, Haridwar, Ujjain, Nashik) of the earth. At that time, due to the decline of the moon, the sun began to decline, the master kept abducting the demons, and Saturn defended the fear of Devendra. To calm the quarrels, God took the form of Mohini and distributed the nectar to everyone and gave him the right to drink. Thus the war of dev-demon war was ended
There was a continuous battle for the twelve days of interfaith between the demons and the demons. Twelve days of the gods are equal to twelve years of human beings. Hence the Aquarius Aquarius is also twelve. Four of them are on earth, and the remaining eight are feathered in Devlokas, only those who can receive the Deogan, humans are not there.
At the time when Chandradesiks had protected the pole, when the moon and sun-planet that protects the present zodiac signs of that time, the sum of the kumbh is in that period, in which year the amount of sun, moon and Jupiter is a coincidence. In the same year, in the sum of the same zodiac, wherever the nectar drops, there is a Kumbha festival.
Special day
The days which are special in the Aquarius for bath are as follows:
• Makar Sankranti -
• Paush Purnima -
• Ekadashi Bath
• Mouni Amavasya -
• Vasant Panchami '-
• Rath Saptami -
• Maghi Purnima -
• Bhishma Ekadashi -
• Mahashivaratri -
History
• 10,000 BC (BC) - Historian SB Roy empowered the ceremonial river bath.
• 600 BC - presence of river fairs in Buddhist articles.
• 400 BC - In the court of Emperor Chandragupta, the Greek envoy reported to a fair.
• BC 300 AD - Roy believes that the present form of the fair took shape in this period. In the lessons based on various mythologies and other ancient oral traditions, the mention of nectar falling on four different places on the earth has been mentioned. First of all, Agam Akhara was established and after the break, it became the other akhaadha
• 547 - The written report of the most early arena called 'Azhan' is at this time.
• 600 - Chinese traveler Hyaan-Seng bathed in Prayag (present Allahabad) in a Aquarius organized by Emperor Harsh.
• 9 04 - Formation of Niranjani Arena.
• 1146 - Formation of the old arena.
• 1300 - Kanphata Yogi activist working in the army of Rajasthan.
• 1398 - Timur destroys Delhi as a punishment for Sultan's tolerance towards Hindus and then travels towards Haridwar fair and massacre of Hajra devotees. Detail - 13 9 8 Haridwar Maha Kumbh Massacre
• 1565 - Formation of combat units of the Dasamy system by Madhusudan Saraswati.
• 1678 - The founder of Pranamy Sect, Mahatma Sri Pranathji, declared Vijayadhamid Buddha as untouchable.
• 1684 - French Traveler Guessians estimate 12 lakh Hindu saints in India.
• 1690 - Conflicts in Shaiva and Vaishnava Sampradaya in Nashik; 60,000 dead
• 1760 - Conflicts between Shaivs and Vaishnavas in Haridwar Mela; 1,800 dead
• 1780 - The establishment of arrangements for the royal baths of monastic groups by the British
• 1820 - 430 people died due to a stampede in the Hidaydoor fair.
• 1 906- British Kalwari intervened in the fight between the sadhus in the fair.
• 1954 - 4 million people ie 1% of India's population participated in the Aquarius held in Allahabad; Many hundred people died in the stampede.
• 1989 - Guinness Book of World Records certified the presence of 15 million people in the Allahabad fair on February 6, which till then was the largest gathering of people gathered for one purpose.
• 1995 - The presence of 200 million people on the Bathing Day of January 30 during "Semaphakumbh" of Allahabad.
• 1998 - More than 50 million devotees attend Haridwar Maha Kumbh during four months; 10 million people attend a day on April 14th.
• 2001 - 7 million pilgrims during six weeks in Allahabad fair, 30 million people present on the same day on 24th January
• 2003 - 6 million people attend the main bath day at Nasik Fair
• 2004 - Ujjain Fair; Main Day 5, 19, 22, 24 April and 4 May
• 2007 - Semi Combus in Allahabad Semi-quintet was organized from 3 January 2007 to 26 February 2007 in the holy city of Allahabad.
• 2010 - Maha Kumbha started in Haridwar. From 14 January 2010 to 28 April 2010. Detail - 2010 Haridwar Maha Kumbh
• 2015 - Kumbh Mela was started on July 14, 2015 at 6:16 in the month of Nashik and Trimbakeshwar, and the Kumbh Mela will end on September 25, 2012. [4]
• 2016 - Starting from April 22 in Ujjain

Ardhkumbh Mela, Allahabad 2019
There is a good crowd in the Ardhakumbha fair that will take place in January 2019. The Ardhakumbh Mela happens every 6 years and it is only fair in Allahabad and Haridwar. You can also become part of this Kumbh Mela held a few months later. Semi Kumbh Mela will run from 14th January to 4th March 2019. There will be a lot of things in the semi-Aquarium this time which has never happened before. If you are planning to go here, then plan a trip only to know these special things related to the fair. Here we are giving you information about the major attractions of the Semi Kumbh Mela.

Option to stay in luxury tent
This will be the first time in the history of Kumbh Mela that devotees will be able to stay in the luxury tent. Tourists can choose between deluxe, super deluxe and suites according to their budget. The rent for these tickets starts from Rs 10,000 per day. Apart from this, the helicopter view and laser show will also be seen this time. The government is preparing a lot for this.

Royal bath
Shahi baths are very important in the Kumbh Mela. The royal baths are done by the monks of the akhada first, after them the common man can take a bath at the confluence of the holy Ganges, Yamuna and Saraswati. For this, the common people take the line from 3 a.m. and take a bath after the sadhus bath. This time, the first royal bath is on 15-15 January, second is February 4 and third on February 10.


Arena and sadhu
The arena are the places where the religious organizations meet, they are mostly sadhus. The name of the akhada who worshiped Shiva is called Shaiva Akhara, whereas the name of the monks worshiping Lord Vishnu is called Vaishnava Akhara. Here you will find many kind of monks like Naga, Aghori. This is the best place to see and understand about these sadhus.

Good accompaniment
During the Kumbh Mela, you will find places where there are satsanga. Many monks will meet the monks giving discourses about Hinduism. There are many ashrams where you can listen to satsang while sitting. It is a great opportunity to understand Hinduism closely because the Sadhus-Sansakas giving discourses have a lot of knowledge of Hindu religion.


Anchor
There is no food problem during this period because the anchors are running in place, in which food is provided to common people along with the saints

Share:

Search This Blog

Contact Form

Name

Email *

Message *